Olli Mustonen kolmoisroolissa
Saimaa Sinfonietta Lappeenrannan ja Mikkelin kaupunginorkesterit
Johtaja-solisti Olli Mustonen
Torstai 22.9. Lappeenranta-sali klo 19
Ilta oli Mustosen. Konsertti alkoi Mustosen sävellyksellä Mustosen johtamana, jatkui pianisti Mustosen Mozart-pianokonsertolla ja huipentui kapellimestari Mustosen Beethoven sinfoniaan. Triptyykki oli ihmeen tasapainoinen teos modernin sävelkielen ja levollisen jopa romanttis-klassisen yhdistelmä. Kysymyksiä esittelevä mysteeriosa vaihtui raivoisaan suruun ja seestyi siitä taivaita tavoittelevaksi rauhaksi. Sävellys oli kuin kokoaan suurempi helmi.
Mozartin pianokonsertto nro 21 oli lava-akrobatiaa parhaimmillaan. Mustonen aloitti kapellimestarina pianon ääressä seisten ja pudottautui solisti osuuksissa koskettimiston ääreen. Soitto sujui kuin tanssi, kädet ja vartalo elivät musiikissa ja orkesterin ohjaus tapahtui sataprosenttisella energialla. Ihanan Andante osan Mustonen soitti kuin juopunut, musiikki virtasi sellaisessa flowssa myös kuulijalle, etten ole ennen kokenut.
Finaaliosaa kuunnellessa jäin miettimään tuliko piano liiankin dominoivasti esiin, mutta ratkaisulla on puolustuksensa. Sävellyksen rakenne tuli kuulijalle selväksi kuin fläppitaululle kirjoitettu viesti 1700-luvulta!
Beethovenin vaikuttava lähes hurmioitunut seitsemäs sinfonia vei varmasti mehut soittajista, niin hengästyttävää ilakointia ja hillitöntä menoa se oli. Sellaista ei saa aikaan virkamiestyylillä! Rytmikäs, tanssillinen, mahtaileva sävellys sai voitonriemuisen lopun. Kuulijat kiittivät.
Rauni Mali
rauni.mali@gmail.com
p.0408286560
Snellmanink.19 as 22
53100 Lappeenranta
Johtaja-solisti Olli Mustonen
Torstai 22.9. Lappeenranta-sali klo 19
Ilta oli Mustosen. Konsertti alkoi Mustosen sävellyksellä Mustosen johtamana, jatkui pianisti Mustosen Mozart-pianokonsertolla ja huipentui kapellimestari Mustosen Beethoven sinfoniaan. Triptyykki oli ihmeen tasapainoinen teos modernin sävelkielen ja levollisen jopa romanttis-klassisen yhdistelmä. Kysymyksiä esittelevä mysteeriosa vaihtui raivoisaan suruun ja seestyi siitä taivaita tavoittelevaksi rauhaksi. Sävellys oli kuin kokoaan suurempi helmi.
Mozartin pianokonsertto nro 21 oli lava-akrobatiaa parhaimmillaan. Mustonen aloitti kapellimestarina pianon ääressä seisten ja pudottautui solisti osuuksissa koskettimiston ääreen. Soitto sujui kuin tanssi, kädet ja vartalo elivät musiikissa ja orkesterin ohjaus tapahtui sataprosenttisella energialla. Ihanan Andante osan Mustonen soitti kuin juopunut, musiikki virtasi sellaisessa flowssa myös kuulijalle, etten ole ennen kokenut.
Finaaliosaa kuunnellessa jäin miettimään tuliko piano liiankin dominoivasti esiin, mutta ratkaisulla on puolustuksensa. Sävellyksen rakenne tuli kuulijalle selväksi kuin fläppitaululle kirjoitettu viesti 1700-luvulta!
Beethovenin vaikuttava lähes hurmioitunut seitsemäs sinfonia vei varmasti mehut soittajista, niin hengästyttävää ilakointia ja hillitöntä menoa se oli. Sellaista ei saa aikaan virkamiestyylillä! Rytmikäs, tanssillinen, mahtaileva sävellys sai voitonriemuisen lopun. Kuulijat kiittivät.
Rauni Mali
rauni.mali@gmail.com
p.0408286560
Snellmanink.19 as 22
53100 Lappeenranta
Kommentit
Lähetä kommentti